Thursday, June 12, 2014

Like Dying


Terjumpa satu lagu lagu ni from The Scripts tajuk Live like we’re dying. Band ni aku dah follow lama sejak lepas SPM lagi. And takdelah semua lirik lagu dia aku hafal, tapi ada certain lagu la boleh buat aku feeling siket. 

Sometimes we fall down and can't get back up
We're hiding behind skin that's too tough
How come we don't say I love you enough
Till it's too late, it's not too late
Our hearts are hungry for a food that won't come
We could make a feast from these crumbs
And we're all staring down the barrel of a gun
So if your life flashed before you
What would you wish you would've done
Yeah, gotta start Lookin' at the hand of the time
we've been given here
This is all we got and we gotta start thinkin'
If every second counts on a clock that's tickin'
Gotta live like we're dying

Boleh cari music video diorang kat TubeAnda.

Bercampur baur jugaklah liriknya. Opss apa guna lah aku selongkar lirik orang kapiaq ni. Haha. Chill. 

Ok proceed.

Dalam keadaan hati kekadang ada rasa dikoyak-koyang, dicincang-cincang, dilapah-lapah. Kita mesti tahu apa puncanya meskipun ia datangnya dari sikap orang lain. Antara penyebab kemarahan kita adalah manusia itu sendiri, yang dekat dengan kita, yang satu kelas dengan kita, yang hari-hari kita nampak dia. Ada jenis manusia yang tak sedar pun dia dah offend orang lain. Ada jenis yang memanjang minta maaf. Tapi kedua-duanya ada kebaikan. Apapun, macamana nak counter benda macam ni. 

Walaupun kita boleh kategorikan dah dewasa and dah besar panjang dah, tak matang lah woi merajuk, tak cool la tarik muka. Jujurnya dulu aku macam tu jugak, silapnya aku dulu sebab terlalu bergantung pada orang. Itulah aku kesal dengan diri sendiri selepas datang Perlis. Berbeza dengan semasa aku di Sarawak, aku mampu berdiri atas kulit telapak kaki aku sendiri. But yet, dengan kawan-kawan lain still close and no discriminasion yang aku dapat rasa. Peliknya diri aku sekarang. Apa? Ada masalah mental? Ekk.

Baru-baru ni ada seseorang memberi satu solusi macam mana nak counter perasaan ni. Dia cakap chill je. Biar masa menentukan. Aku fikir balik, betul jugak. Masa itu sendiri adalah makhluk Allah yang berharga untuk manusia. Seluruh hidup manusia terbalut dengan makhluk bernama masa ni. Why not, biar masa yang panjang (mungkin) berlalu walaupun perasaan sakit itu masih ada. Aku percaya bagaimana kuasa Allah memegang masa itu sangat haibat. Ia boleh fade away kesakitan tu tanpa kita sedar. Pengharapan penuh pada Allah mungkin orang kata ‘ahh, semua orang cakap macam tu.’ Okay, cubalah terai, hati jadi tenang walaupun sekejap. Walaupun sikap-sikap manusia tu sentiasa tak berhenti menarah jiwa kita. 

Terkadang aku rasa down, sampai malas nak berdoa sungguh-sungguh. Malas nak mengharap sangat. Huh perasaan apakah ini? Tapi cuba kau fikir balik, siapa lagi kau nak berbalik? Dalam jiwa besar kita meronta-ronta kesakitan, tapi sedar tidak sedar, jiwa kecil yang paling dalam mencari-cari kekuatan Allah. Itulah kehebatan hubungan manusia dengan Allah. Walau tak nampak, tapi rasa kuat untuk kembali pada Dia. Apa yang aku dapat rasa bila biarkan masa tentukan rasa kemarahan ni walaupun tak tahu bila ia akan redha, aku dapat tenang. Dan aku rasa just nak slip off manusia-manusia gebang yang buat aku bengang. Ehh 

Buat aku rasa not worth to concern much about them. If you know what I mean.
But, the mistake is still held on us (maybe halfly or quarterly or setitik dakwat pen). Being rasional to control the anger is not somehow like plucking Harumanis from the tree (ehh), it drives us crazy like hell. So do what I have stated previously. Hoho

Ok melalut dah. Basically, aku bukan nak menghayati sangat lirik lagu ni, tapi sekadar penyeri majlis sudah memadai. Haha.
Okay.

0 comments:

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com