Saturday, June 21, 2014

An adult


Leka bersembang dengan Mahmudah, usrahmate aku. Tiba-tiba masuk bab tolong mak masak masak kat rumah. Hehe. Ceritanya macam ni,

Kalau dulu masa muda-muda, takde lah ada hati sangat nak pergi dapur untuk tolong mak masak kan, nak tolong potong pun ke laut la. Tolong basuh pinggang untuk semua orang tu adalah kot hati perut nak buat. Bila makin lama dalam lingkungan tarbiyah, dan usia pun makin meningkat yang ke 20++ err?, ada rasa jugaklah nak masak, nak kemas dapur, nak susun-susun makanan atas meja, cuci bilik air, kemas ruang tamu, tak bazir letrik, macam-macamlah. Acah-acah orang dah besar lah, dah boleh fikir mana baik buruk kononnya.


Mudah.Wani.KakMinah.KakLong. Semalam punya cerita. Nur takde dalam gambar.


Usia dan tarbiyah itu mematangkan.

Bukan usia saja mematangkan, tapi tarbiyah juga jadi penyebab kematangan. Mungkin di awal peringkat join tarbiyah dulu, kita mudah terasa dengan sindiran kawan-kawan, merungut bila ada masalah, cepat marah dan mungkin tak rela dipaksa untuk datang usrah dan daurah.

Tapi dengan tarbiyah, hasil mujahadah demi redha Allah, kita berjaya mengikis sikit demi sikit semua sifat tu. Bahkan yang menarik, aku baru terfikir, kematangan hasil tarbiyah ni manfaatnya untuk orang lain juga. Berbeza mungkin dengan usia, ia hanya untuk diri sendiri saja. Dengan tarbiyah, kita jadi lebih berlapang dada menghadapi konflik ukhuwah, cepat berbalik pada Allah jika ditimpa masalah bukan menyalahkan orang lain. Boleh jadi juga akhlak sebagai daie akan bertambah mantap dan menjadikan dakwah lebih muntij. Harap-harapnya macam tu lah.

Allah tak melihat amal berapa lama kita hidup di dunia, tapi Allah melihat kesan tarbiyah dalam diri kita. Adakah ia membangkitkan iman, atau kita juga hanyut. Haih.

Semoga terus berusaha mengejar keretapi dakwah dan tarbiyah, supaya kita lebih dewasa dan untung dengannya. InshaAllah. 

"Sunnatullah terhadap semua makhluk terus berjalan. Sesiapa yang berpaling dari jalan mulia ini, ia tetap terus berjalan tanpa henti, tidak menghiraukannya. Allah akan memberi hidayah pada kaum yang lain pula untuk menyerlahkan kekuasaan dan merealisasikan sunnahNya ini" (Hanya Gerhana, Bukan Terbenamnya Matahari, Muntalaq)

*Sedih semalam kak aminah belanja makan, sedih nak tinggalkan diorang. Sedih sedih! Mereka banyak mengajar aku.

0 comments:

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com