Thursday, February 12, 2015

rehat yang bagaimana?

lately there was many things i have to think about and unable to cater all over them. its been tiring, need some time to relax and roar. proposal + progress report + durian processing project (!!!)

 at some point, aku terfikir kalaulah kita kata kita perlukan rehat, apakah dunia ini hanya membutuhkan tenaga untuk bekerja, tiada masa untuk berehat even malam juga tidur lambat. Allah sendiri kata dalam Quran, siang untuk bekerja malam untuk berehat.

apakah Allah tak tahu kerja sangat banyak? kalau tak buat, tak productive hidup (katanya). then, terbaca dalam buku saksikan bahawa aku seorang muslim (Salim A Fillah), sahabat- sahabat dahulu waktu rehat mereka hanyalah didalam solat. Allahuakbar, memang menyentapkan. Allah jadikan kehidupan ini tidak sia-sia hanya untuk bekerja, dalam kepenatan, Allah beri solat untuk jiwa meraih ketenangan, dengan ketenangan, kepenatan hanya sekadar ketukan ringan, tapi solat mampu bagi kekuatan. begitu hebat penangan hamba yang hatinya berhubung dengan Sang Penciptanya.

everything is back to niat. kalau kita yakin Allah tempat mengadu kita, Allah adalah sumber ketenangan, Allah adalah Pemilik Kekuatan, segala penat hilang selepas solat. sangat amazing bila para sahabat menjadikan solat sebagai istirahat dan persinggahan utk menambah petrol, keimanan mereka terlalu hebat sebab mereka yakin Allah tak akan kecewakan penat lelah mereka. jadi, jom jadikan penat lelah kita kerana Allah.

there's one thing that worth to ponder, bila kita rasa tak ikhlas, malas, culas, resah tentang sesuatu benda yang kita buat, tengok balik niat awal kita. contohnya, susah payah tolong orang, kita rasa kehilangan benda yang telah kita berikan, adakah ketika tu niat kita betul-betul kerana Allah?

sangat berbaloi untuk kita muhasabah terutama kepada diri ini. syukurlah Allah masih memilih aku untuk ditarbiyah.

last quote >>>

terbaca kat facebook, tak rugi penat berkerja, asalkan bekerja dalam kebaikan - muharikah.


0 comments:

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com