Tuesday, February 17, 2015

kerana akhirnya pasti menang

Allah...

harini usrah cerita berkisah tentang kematian shuyukh2 dan penggerak2 dalam menegakkan islam seperti TG Nik Aziz, Sh Jumuah Amin (Ikhwanul Muslimin Mesir) dan isu Anwar Ibrahim di tahanan penjara. Sosok-sosok ini adalah antara yang gigih berjuang menyebarkan fikrah islam agar ia tertegak di negara/dunia ini.

di pertengahan, murabbi baru aku, makcik nailah yang power dengan suka berfikirnya, menyoal,

Masa hidupnya atau adanya mereka-mereka ini berusaha menyampaikan kebenaran, Islam tu kadang2 dah nampak harapan untuk menang, tapi tiba cahaya kemenangan tu malap kembali. Sama lah jugak macam penggerak-penggerak sekarang berusaha menyusun strategi untuk memberi manfaat Islam tu pada orang lain, tapi kadang2 nampak sukses, tapi lama-lama jatuh perlahan-perlahan. Persoalannya, kenapa antum semua masih mahu berada teguh di jalan ini? Yakin ke Islam akan menang?

sudah..dah lama tak digertak dengan soalan serupa ini. Makcik nailah nak bagi as a homework, tapi pujuk punya pujuk, dia nak jugak bagi jawapan. tiap orang dah macam tunduk diam tak tau nak jawab macamana, ada yang cakap kita ni ibarat batu kerikil yang menyumbang jugak pada kemenangan tu, ada yang jawab, pemimpin mati, tapi yg tinggal adalah kepimpinannya.

Jawapan makcik,

yang membuatkan kita masih mahu berada di jalan dakwah dan tarbiah adalah sebab kita yakin islam pasti akan menang. Yakin dengan pertolongan Allah, bila datangnya pertolongan Dia, inshaAllah ramai akan cenderung kepada islam (an-nasr:1-2). Yakin lah akhirnya islam tu adalah sememangnya dari Allah dan pasti akan menang walaupun cahayanya cuba dimalapkan (saff : 8).

Sangat sentap. Masyarakat di luar sana memerlukan kita. Kita yang sedar ni kena sampaikan supaya tak dituntut di akhirat nanti. Masih banyak perlu ditingkatkan diri ini. Jangan lose hope bila jatuh, sebab kejatuhan tu mengajar banyak benda untuk bangkit semula.

moga tsabat inshaAllah :$


0 comments:

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com