Tuesday, October 20, 2015

Ujian Hebat untuk Orang Hebat

Huhu tiap kali aku ingat and go through balik dugaan-dugaan hidup, aku tak kan lupa sentence ni, yang satu hari dulu naqibah aku di UiTM Kak Aminah pernah bangkitkan balik semangat and positif dekat Allah.

Sekarang ni alhamdulillah sedang berjuang dengan research title master yang baru, Plant Molecular pasal Dna and protein. Actually jauh dalam hati aku nak buat master dalam Plant Biochemistry, sebab masa aku jadi RA dulu kerja-kerja ni lah aku buat. minat makin bertambah pulak. tapi disebabkan masalah dengan bos @ supervisor yang suruh aku sambung master under dia masa tu, aku jadi nak bertukar arah, dalam hati lantak lah dapat bidang apa pun, asalkan tak tengok dah supervisor aku tu. haha. betapa kerasnya hati aku masa tu, tapi ok lah atleast aku berpindah arah start all over again, bukan lari terus. and aku rasa supervisor aku tu lagi keras kepala kot.

keep calm, bismillah, jalan


Sekarang ni aku akan buat betul-betul, Allah dah bagi peluang kedua kan, harapnya aku cekal and mampu habiskan. aku anggap semua ni ujian Allah yang paling terbaik, untuk jadikan aku lebih dekat dengan Dia, lebih yakin pada kekuasaan Dia, lebih kental untuk hadapi cabaran-cabaran masa hadapan. disebabkan aku ni sukakan cabaran, so aku okay je and terima semua ni sebab Allah nak gandakan pahala aku. tapi cabaran paling tak suka, kena cakap kat depan. eh tetiba.

Pasal Plant Biochemistry tu, minat aku tak terpupus lah dan insyaAllah tak akan terhenti cewah. mungkin Phd nanti pulak kot kan boleh sambung bidang tu. tapi lepas kahwin lah (tah2 kahwin umur 30!). mungkin sambung kat UTM jugak, mungkin under Dr Zainul (kot) sebab aku tengok ilmu dia banyak kot. tengok acane, tah2 takde jodoh lagi dengan UTM.

huhu konklusinya, tak kiralah cabaran apa pun, sama ada cabaran dalam study, cabaran kewangan, family, kehidupan itu sendiri, semuanya dari Allah. semuanya berada along the path towards akhirat. di akhirat nanti ada lagi 2 cabaran, dan cabaran tu hanya boleh dijawab dengan amal-amal kita didunia. kalau kita respon baik dan positif dengan ujian yang Allah bagi ni, InsyaAllah semua tu menjadi bekalan amal yang memasukkan kita ke syurga.



0 comments:

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com