Tuesday, June 28, 2016

sabar

bismillahirrahmanirrahim...

susah kan nak jadi orang yang sabar. even tiap kali solat aku akan doa kat Allah untuk jadikan aku seorang yang sabar. aku pun tak pasti macammana nak jadi orang yang sabar. kena control ke, atau it comes naturally? kita je tak perasan yang kita tengah jadi penyabar. entahlah, tak kiralah bulan ramadhan ke tak, nafsu tetap ada menguasai diri. nafsu tetap buakkan kemarahan kita, nafsu serakah kita supaya buat perbuatan yang keji.

menahan marah, menahan diri dari perbuatan mungkar macam mengumpat orang, sakit hati ngan orang etc. semua tu susah kot nak kawal. kenapa ek aku cerita pasal sabar plak ni. nampak macam tengah marah je hahaha

entahlah (ulang lagi perkataan ni -_-') aku ni memang jenis tak banyak bunyi dengan orang. aku jenis tak ambik port sangat pasal orang & benda-benda remeh n kalau benda tu bagi aku kurang penting untuk aku bicarakan, I will just ignore it. n aku ni jugak jenis tak perhati orang, sebab tu aku layan je orang, sebab kadang-kadang aku tak tahu background perangai dia cemane. alkisahnya, ada plak kawan-kawan aku kat sini yang ambik port gila-gila pasal orang-orang kat sini. I dont know whats their purpose. cerita dia, suka plak cerita kat aku ni pastu aku pon naik kepala sekali. aiyo! padahal sebelum ni aku ni langsung tak kisah sangat pasal mereka-mereka yang diceritakan itu.

memang dari sekolah tau aku ni suka sebut (ataupun bermonolog dalam diri) 'lantaklah!' sebab aku rasa its not give any benefit to me indirectly pun. indirectly tu maksudnya dalaman lah. tahlah, aku tak suka lah terlalu cerita pasal orang sampai menampakkan diri sendiri hebat n kononnya bagos lah. sampai aku rasa macam nak marah je kalau diorang start cerita. ha amek hang


 The "Lantak lah !" face. hahaha


actually bukan tu je buat aku marah, tapi dengan diri sendiri pun aku marah gak sebab lately macam tak terurus sangat. pergi lab dari 8.30 pagi sampai 4 petang, tapi sekarang macam penat dia tu balik je dari lab tak produktif lah. penat terlebih pon hado gak sampai tak larat nak buat kerja lain. ya Allah time bulan ramadhan lak tu, tak sempat sangat nak habiskan tilawah. arghhhhh geramnyaaa dengan diri sendiri. balik je lab tido..adoi! kan bagus kalau aku lawan. bila kita lawan n mujahadah nak buat sesuatu kebaikan, ganjarannya di bulan ramadhan ni berlipat ganda weyh.

aku rasa sebab tu lah Allah gandakan pahala time bulan puasa ni. sebab kita mungkin tak melawan & menahan diri dari perbuatan sia-sia time bulan2 biasa macam kita buat dalam bulan ramadhan ni. sebab tu lah kan, logik! acece tadabbur siket.

tapi, bila fikir balik memang penat. moga Allah redha dengan tido aku tu kahkah.

ok. nak gi tido lah, esok ada lab meeting presentation. sometimes I hate it! sometimes urmmm..yah, always hate it!



0 comments:

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com