Thursday, March 17, 2011

Mari Merancang Sebagai Hamba

Bismillahirrahmanirrahim..

dlm kehidupan, jika ingin brjaya, maka perlu merancang.

satu kata2 yg amat masyhur,' manusia yg bijak adalah manusia yg merancang bagaimana utk mati'.
hidup tanpa perancangan hanyalah akan membawa kita kpd kecelakaan, pembaziran hayat, malah dlm byk masa kita, hanya sikit saja kerja yg boleh kita lakukan.

'apabila kita hendak merancang, kita perlu merancang utk jangka pendek dan jangka panjang'.
sbg contoh, dalam sebuah organisasi, apabila membuat perancangan perlulah perancangan yg bukan hanya utk tempoh itu saja, bahkan utk tempoh lebih dari itu, bermakna organisasi yg terdahulu perlulah mewariskan sesuatu yg baik kpd org selepasnya. sbnrnya kita generasi hari ini mempengaruhi generasi akan datang. sbb itulah apabila kita merancang, kita perlu memasukkan generasi yga akn datang dlm perancangan kita.

begitulah kehidupan kita di dunia. selepas kita mati,kehidupan di dunia ini tetap akan terus berjalan. dunia tidak terhenti kerana kematian kita. dunia akan hancur ketika kiamat saja.jd sepatutnya kita berasa bertanggungjawab mewariskan ssuatu yg baik buat generasi akan dtg. bila mana kita mewariskan keburukan, maka generasi mendatang yg akan menanngung bebannya.

sbb itulah Rasulullah saw tdk menghentikan dkwhnya selepas madinah berjaya bangunsbg sebuah negara islam, dn mekah dpt kembali ditawan. bahkn Rasulullah selepas itu menghantar sahabat2nya ke merata tmpat utk berdakwah. hal ini sbb, Rasulullah berpandangan jauh melangkaui zaman baginda.Rasulullah nampak semua org di dunia ini perlu merasakan nikmat keimanan dan islam itu.

perancangan strategik sbnrnya bukan trhad kpd organisasi sj,tp juga utk diri sndiri. perasan ke kita, kita hari ni bertanggungjawab ats kita yg akan dtg? kesilapan kita pd hari ini, kemungkina akan menyukarkan kita pada masa akan dtg. maka dgn prncngan yg strategik, kita akan mula bergerak melakar masa hadapan, mulai hari ini.

'apa jua musibah yg meniimpa kamu, maka ia adalah disebabkan oleh apa jua yg kamu lakukan drpd prbuatan2 yg slh dan berdosa. dlm pada itu Allah mengampunkan sebahagiab besar drpd dosa2 kamu'.-Asy syura :30

membuat perancangan melatih manusia itu menjadi teratur dan kemas. dgn adanya prncangn, manusia dpt melihat hala tuju tuk dia capai cita2nya, dna tidak teraba2 mencari arah tujuan kehidupannya dan tak akn tahu brkata ...'aku nk jadi mcmni....,..mcmtu...'

perancangan yg strategiik perlu direalisasikan utk mendapatykan kualiti hayat itu sndiri. mmglah ada yg nmpk perkara ini spt di awang awangan, tp apakata kita lakukannya, nnt baru kita akan melihat btpa lancar dan teraturnya kehidupan kita..

ibarat berpakaian, jika kita tak bergerak mengambil baju, adakah kita ni berpakaian?? huhu

'Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum sehingga mereka sndiri mengubah nasib mereka....'- surah ar ra'd ayat 11.

sama samalah kita merancang sbg hamba di dunia!

waallahua'lam

0 comments:

 

Template by Suck My Lolly - Background Image by TotallySevere.com